Holmbergs Talare - Goda relationer Goda resultat
Marianne Holmberg

KLARA K.

Förfrågan

Anna Cederquist och Susanne Özmete brinner för att lyfta och stärka kvinnor i karriären. De driver ett företag och kör ett karriärprogram för kvinnor under varumärket KLARA K.

Föreläsningen "Våga ta steget" handlar om hur Anna och Susanne bröt upp från framgångsrika karriärer med höga löner, testade olika affärsidéer och till slut fann passionen i sina liv.

I deras nya föreläsning "Är kvinnor den nya trenden" har de trendspanat och knutit an till forskning som visar att företag som har en jämn fördeling mellan män och kvinnor  tjänar betydligt mer pengar än andra bolag, och att kvinnor som grupp har en större tillväxtmarknad än hela Kina och internet tillsammans!



I föreläsningen "Våga ta steget" blandas skratt och igenkänning med handfasta tips om hur man gör för att just "Våga ta steget" och vad som händer när kvinnors kompetens slängs bort.

Glastaket i näringlivet är ett faktum. Nio av tio kvinnor känner att deras kompetens inte tas tillvara. Åtta av tio tycker dessutom att de inte ser någon förbättring. (SVD 18/12 2007)

Är kvinnor den nya trenden?

Andy Warhols citat om “15 minutes of fame” gäller inte längre. De nya generationerna som kommer vill stå i rampljuset och de kommer inte att anpassa sig till dagens hierarkiska organisationer.  Samtidigt ser vi att många kvinnor har fastnat i de stora organisationerna och de tar sig inte vidare uppåt utan slår  i det sk “glastaket”.  Fler och fler kvinnor väljer att hoppa av och det har skapat ett helt nytt fenomen.

I USA har man sedan några decennier tillbaka genomfört studier på börsbolagen som visar att de bolag som har en jämn fördelning av kvinnor och män tjänar betydligt mer pengar än andra bolag. Trots detta ser inte det svenska näringslivet förändringar som en affärsmöjlighet. Morgondagens företag har fattat det här och de ser till att skapa organisationer där de nya generationerna och kvinnorna får plats och möjlighet att växa.
Vi pratar om att kvinnor är den nya trenden, om Womenomics som är den nya ekonomin där man ser kvinnor som en större tillväxtmarknad än hela Kina och Internet tillsammans. Vi delar med oss av en global syn på hur machokulturen förde oss in i en av de djupaste lågkonjunktererna och samtidigt visar vi på en hoppfull framtid med mängder av goda exempel på hur du och ditt företag kan jobba för att tillhöra de framtida vinnarna!

Att lyssna på Anna och Susanne ger inspiration och kunskap att ta med sig på sin egen resa.

Tyvärr hittades ingen föreläsare.