Holmbergs Talare - Goda relationer Goda resultat
Marianne Holmberg

Rikard Lundborg

Förfrågan

Mackmyra Svensk Whisky - ett varumärke byggt tillsammans med kunderna.
Inga pengar, inga produkter, ingen erfarenhet - det var utgångspunkten när man grundade Mackmyra 1999.  Och bra whisky, det tar ju 10-12 år innan den kan säljas...
Men idén - Sveriges första maltwhisky - var för rolig och för bra för att kunna släppas. Man hade en tydlig vision - att en dag finnas på hyllan på Sveriges alla Systembolag.
Receptet för att nå sina mål blev en unik mix: Involvera kunderna, lansera ett verkligt innovativt produktkoncept och inte minst konsten att sälja det som ännu inte fanns. En resa från hobbyprojekt till toppsäljande whiskydestilleri.



Från en utstakad och trygg karriär som civilingenjör till banbrytande whiskyentreprenör. Rikard Lundborgs yrkesliv innehåller vägval, erfarenheter och lärdomar som få andra har stött på.
Tillsammans med sju vänner grundade Rikard år 1999 Sveriges första whiskydestilleri, Mackmyra. Utmaningarna de stod inför var minst sagt stora. De hade ingen erfarenhet av whiskyvärlden, ingen marknad och framför allt, den produkt de skulle skapa behöver normalt tio år från produktion till försäljning.
Rikard Lundborg var marknadschef och en nyckelperson när Mackmyra gick från ett litet entusiastiskt hobbyprojekt till ett av Sveriges mest omskrivna företag, med fjorton år av oavbruten tillväxt. På resan har Mackmyra uppnått kändisskap i Sverige, internationell kultstatus och premierats med ett stort antal priser och utmärkelser, både för whiskyn och företagandet.

Föreläsningar med Rikard Lundborg

Den svenska whiskyresan
- från omöjlig idé till välsmakande succé.
Engagera dina kunder
– som ambassadörer och marknadsförare.
Tänk om, tänk nytt
– tillväxt genom att inte göra som alla andra.
Att sälja och leverera det som inte finns
-Låt kunderna skapa sin dröm.
Från vela till våga
-hur du blir entreprenör istället för att fundera på det.

Tyvärr hittades ingen föreläsare.