Ronald Åman har en bakgrund som fotbollsspelare i bl.a ÖSK och Djurgården och Svenska Landslaget men har efter fotbollskarriären utbildat sig och arbetat som marknadsekonom och affärsutvecklare , han har bl.a haft ansvar för att utveckla internationella och nationella varumärken som Nike, Levi’s, Shell, Peab, Skistar, Skandia, Viking Line och Statoil. Sen starten på 2000-talet arbetar Ronald som konsult i egen regi med inriktning på verksamhetsutveckling, varumärkesstrategi och kommunikation där han utvecklat en specialkompetens kring interna processer i företag och organisationer i syfte att skapa förståelse på ”den inre marknaden” – en ofta förbisedd målgrupp.
Ronald erbjuder också en processmodell för förändringsarbete för företag och organisationer som han kallar A Brand New Day . Syftet med processarbetet är:
Ronald är engagerad och entusiasmerande föreläsare och bjuder på många aha- och "åfan"-upplevelser ( Å fan är det så här det ligger till!). Han föreläser gärna för ledningsgrupper men vill helst möta all personal i organisationen då hans filosofi handlar om delaktighet.